Όταν έπρεπε να σταματήσει


«Τι έκανα;». Η ερώτηση που κάνεις στον εαυτό σου εξαρτάται από το ύφος, για να καταλάβουν οι υπόλοιποι τι εννοείς. Όταν λες, «τι έκανα;» με σπαραξικάρδιο ύφος, τότε κάποιος μπορεί να καταλάβει ότι έχεις μετανιώσει για κάτι που συνέβη διά... χειρός σου.
Στα αγγλικά η ερώτηση πάει ως εξής: «What have i done?». Σε αυτήν την περίπτωση δεν υπάρχει άλλη ερμηνεία. Δεν μπορεί να σημαίνει ότι αυτό που έκανες ήταν καλό. Σημαίνει πως μετανιώνεις για αυτό, είτε ακούσεις κάποιον να το λέει, είτε το δεις γραμμένο.

Ο Τιμ Ντάνκαν αποφάσισε να σταματήσει το μπάσκετ πριν από μερικές μέρες και μόλις την Τετάρτη οι Σαν Αντόνιο Σπερς τον αποδέσμευσαν με ανακοίνωση. Είναι λίγο αστείο, με τον τρόπο που όλα πάνω στον Τίμι είναι αστεία: σαν να έβγαλε την ανακοίνωση ο Γκρεγκ Πόποβιτς. Σαν να του είπε, «εμείς θα σου δώσουμε ένα διήμερο μπας και το μετανιώσεις, αλλά μετά θα πρέπει να σε αποδεσμεύσουμε». Οι λεπτές αποχρώσεις του ζεν χιούμορ δεν θα μπορούσες να θεωρήσεις ότι μπορούν να ζουν στο Τέξας και μάλιστα σε μία ομάδα που για πολλά χρόνια ήταν η πιο αντιπαθητική του ΝΒΑ. Ωστόσο, θα έπρεπε να το έχουμε καταλάβει. Εδώ και μια πενταετία ο κόσμος περιμένει από τον Τιμ Ντάνκαν να σταματήσει το μπάσκετ. Ουδείς ήταν σίγουρο ότι θα γίνει αυτό. Για καλό και για κακό, οι φαν μπήκαν στο youtube και είδαν βίντεο του στυλ Tim Duncan 41-23 vs Lakers. Οι αριθμοί είναι για τους πόντους και τα ριμπάουντ. Είδαν άφθονα τέτοια βίντεο, ξέρετε γιατί; Γιατί υπάρχουν.

Στο Τέξας, αντιθέτως, δεν ξέρουν να στέλνουν γράμματα στο μπάσκετ και να κάνουν τουρ στις πολιτείες των ΗΠΑ για να θαυμάσουν οι υπόλοιποι αντίπαλοι το αξιοθέατο της ομάδας τους. Ο Ντάνκαν δεν θα μπορούσε να αντέξει κάτι τέτοιο. Οι Λέικερς είναι τραγουδιστές τη στιγμή που οι Σπερς λύνουν τον κύβο του Ρούμπικ σε ένα διαγωνισμό ταλέντων. Για τον κόσμο, ένας τύπος που μπορεί να λύσει τον κύβο του Ρούμπικ με τα μάτια κλειστά και ένα χέρι δεν μπορεί να νικήσει έναν ταλαντούχο τραγουδιστή, για αυτό, όσο περνάει από το χέρι του κοινού, μία τέτοια διάνοια δεν πρόκειται να νικήσει ποτέ. Ο Τιμ Ντάνκαν ήταν αυτή η διάνοια. Ακόμα και αν σκεφτόταν ότι έπρεπε να σταματήσει πριν ξεκινήσει η προηγούμενη σεζόν, δεν θα έλεγε ποτέ «σταματάω του χρόνου». Φανταστείτε να ανακοίνωναν με τον Κόμπε την ίδια μέρα ότι σταματούν το μπάσκετ: ο πρώτος θα έβγαζε μία ανακοίνωση τριών λέξεων και ο δεύτερος θα έγραφε γράμμα 500 λέξεων στο μπάσκετ. Ο δεύτερος θα έβλεπε τη φάτσα του στα μάτριξ των γυμναστηρίων και ο πρώτος θα υπέγραφε τρία αυτόγραφα σε γυναίκες άνω των 60 ετών, που κάθονται στο σπίτι τους στη Βοστόνη σκεπασμένες με κουβέρτες και βλέπουν τούρκικα σίριαλ από τη δορυφορική.

Ο Τιμ Ντάνκαν, βεβαίως, δεν επρόκειτο να αποφασίσει ποτέ ότι θα σταματούσε το μπάσκετ ένα χρόνο πριν. Για αυτό δεν θα έλεγε ποτέ «what have i done?». Έπρεπε να περιμένει, για να διαπιστώσει αν είναι χάλια.

Υπάρχουν αθλητές που σταματούν την καριέρα τους έπειτα από μία επιτυχία. Τώρα, μοιάζει τέλειο να σταματάς αφού έχεις κερδίσει κάτι, διότι είσαι αιώνιος πρωταθλητής. Πας στο σπίτι, παίζεις με τα παιδιά, φεύγεις ένα ρομαντικό ταξίδι με τη γυναίκα σου και αφήνεις τα παιδιά στις γιαγιάδες ή τις νταντάδες και κάπου την 25η μέρα στο Μπαλί, αφού έχει ξεκολλήσει το δέρμα σου πάνω στο τζακούζι του δωματίου, γουρλώνεις τα μάτια, νιώθεις τα χέρια σου να τρέμουν και αναφωνείς: WHAT HAVE I DONE? Δηλαδή, αναρωτιέσαι για ποιο λόγο αποσύρθηκες. Το ξέρουμε ότι το έκανες επειδή έχεις νικήσει, αλλά δεν είναι κρίμα που ένας αθλητής που έχει να δώσει ακόμα πράγματα στο σπορ του βρίσκεται σε ένα σημείο που ανακοίνωσε την αποχώρησή του έπειτα από μία νίκη. Μεταξύ μας, τώρα: αν συνέχιζες να παίζεις και δεν επαναλάμβανες μία επιτυχία, πιστεύεις ότι ο κόσμος θα θεωρούσε ότι δεν ήσουν νικητής; Μόνο οι εντελώς ηλίθιοι, αλλά αυτοί είναι, παρά την εκάστοτε κοινή πεποίθηση- η οποία, ακριβώς επειδή είναι κοινή, είναι αμφίβολη- ελάχιστοι.

Ο Τιμ Ντάνκαν δεν αποσύρθηκε όταν ήταν 38 χρονών, πρωταθλητής του ΝΒΑ, ο οποίος πήρε το πρωτάθλημα σε απόσταση 15 ετών και με μία συναρπαστική σειρά τελικών. Ο Τιμ Ντάνκαν δεν θα αποχωρούσε ποτέ εξαιτίας μίας νίκης ή μίας ήττας. Ο Τιμ Ντάνκαν δεν αποσύρθηκε 40 χρονών λόγω της ηλικίας του. Θα σας πω για ποιο λόγο έφυγε από το μπάσκετ. Έφυγε επειδή έπαιζε χάλια.
Flash news: πρέπει να αναφερθεί ότι και το ΝΒΑ έχει χιούμορ. Ακριβώς τη μέρα που οι Σπερς ανακοίνωσαν την αποδέσμευση του Τίμι, το ΝΒΑ ανακοίνωσε το νέο κανονισμό για τα «Hack a» φάουλ. Στα δύο τελευταία λεπτά της κάθε περιόδου, κάθε ηθελημένο φάουλ που συμβαίνει μακριά από την μπάλα θα επισείει μία βολή για την ομάδα που το κερδίζει (και όχι για τον παίκτη) και την επαναφορά. Οι Σπερς, σεσημασμένοι για αυτήν την τακτική, ταιριάζουν γάντι στη μέρα. Κι επειδή δε νομίζω ότι ο Ποπ ήθελε να παίζει έτσι, κάπως τα κατάφερε.

Στη σειρά με τους Θάντερ ο Τιμ Ντάνκαν ήταν χάλια. Στη 19η σεζόν του στο ΝΒΑ δεν μπορούσε να σταθεί στο παρκέ. Έχανε εύκολα σουτ από κάτω και η ευστροφία του δεν τον βοηθούσε στην άμυνα. Όποιος γούσταρε σούταρε πάνω από τα απλωμένα άκρα του και όποιος ήθελε μπορούσε να τον περάσει από οποιαδήποτε πλευρά. Ο δισταγμός των αντιπάλων, που χάρισε ορισμένες νικηφόρες μάχες- αλλά τίποτα για να χαρεί κάποιος- είναι ότι επρόκειτο για τον Τιμ Ντάνκαν, τον κορυφαίο πάουερ φόργουορντ όλων των εποχών, αυτό το μουσείο του μπάσκετ που τα αστεία του θα μπορούσε να εκτιμήσει η φυλή Ντόγκον της βορειοδυτικής Αφρικής, η οποία ανέφερε, 500 χρόνια πριν την ανακάλυψη του τηλεσκοπίου, ότι ο Σείριος είναι διπλό αστρικό σύστημα. Άντε γεια.
Θα μπορούσε να σταματήσει το καλοκαίρι του 2015 μετά τη σειρά με τους Κλίπερς. Πέντε χρόνια πριν, ίσως να μπορούσε να κόψει το σουτ του Κρις Πολ. Αυτό ήταν, ωστόσο, μία λεπτομέρεια. Ο Τιμ Ντάνκαν έπρεπε να είναι τελείως χάλια, να μην μπορεί να πηδήξει ταμπλόιντ πόρτα τανάσκελο και οι κλειδώσεις του να τρίζουν σαν πόρτα χωριού που υπάρχει από το 1897 και που πραγματικά θα ήθελε ένα στρώμα για να μπορέσει να ξαπλώσει. Και αυτό έγινε.

Ο Τιμ Ντάνκαν έπαιξε 19 χρόνια στο ΝΒΑ, αλλά έκανε και κανονική τετραετία στο κολέγιο του Γουέικ Φόρεστ. Ο Καρίμ Αμπντούλ Τζαμπάρ έπαιξε 20 χρόνια στο ΝΒΑ και 3 χρόνια στο UCLA, αλλά δεν πιάνεται διότι είναι από πιο μακρινό πλανήτη απ’ ό,τι ο Τίμι. Ο υπογράφων έγραψε πριν από 4 χρόνια μία δακρύβρεχτη αγιογραφία για τον Μανού Τζινόμπιλι και το τέλος του με την εθνική Αργεντινής μετά το χαμένο μικρό τελικό με τη Ρωσία και ο Μανού πάει για τους τέταρτους Ολυμπιακούς Αγώνες του στο Ρίο. Διότι ο αθλητισμός δεν είναι να σταματάνε οι παίκτες όποτε γουστάρεις εσύ, αλλά όποτε δεν μπορούν να συνεχίσουν. Μπορεί να είναι άσχημη η εικόνα, αλλά σύντομα η ουσία της καριέρας τους μπαίνει στο μυαλό σου.

Και φυσικά έγινε mini viral η αποχώρηση του Τίμι, αλλά δεν ήταν ακριβώς αυτό που έπρεπε. Έγραψαν ότι είναι ο Big Fundamental και αράδιασαν αριθμούς, αλλά δεν μπόρεσαν να γράψουν για το χιούμορ του, ότι κάποτε ο Τζόι Κρόφορντ τον τιμώρησε με τεχνική ποινή στον πάγκο επειδή γελούσε, ότι τα μακριά σακάκια του και οι πουκαμίσες τον έκαναν να μοιάζει με επισκέπτη από άλλο πλανήτη, για την τέχνη του σουτ με το ταμπλό, ότι τρόλαρε ακατάπαυστα τον Ποπ, ότι μπορούσες να είσαι ρούκι στους Σπερς και να τον σαρκάζεις σαν να είστε χρόνια συμπαίκτες. Και για το παρακάτω βίντεο, το οποίο είναι μία από τις κορυφαίες σατιρικές αθλητικές στιγμές που έχω δει. 

Δεν θα υπάρξει άλλος τελευταίος χορός, όπως μου έστειλε ο φίλος μου ο Γιάννης. Αλλά οι Σπερς έλυσαν το μπάσκετ και, Τίμι, πόσο ωραία περάσαμε ξενυχτώντας τους Ιούνηδες του 2013 και του 2014, θέλοντας να πάρεις ακόμα ένα πρωτάθλημα. Δεν είσαι μόνο ο κορυφαίος πάουερ φόργουορντ όλων των εποχών, αλλά και ο κορυφαίος παίκτης της γενιάς σου. Φακ οφ Χόλιγουντ.
Όταν έπρεπε να σταματήσει Όταν έπρεπε να σταματήσει Reviewed by Λευτέρης Ελευθερίου on 7:13 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.