Από το χαρτί στο πανί


Το να διαβάζεις είναι μια Α εμπειρία. Το να βλέπεις μια ταινία είναι μια Β εμπειρία. Όταν όμως οι δύο αυτές εμπειρίες συνδεθούν οργανικά, όταν δηλαδή η μία μορφή τέχνης σαλτάρει σε μια άλλη, το αποτέλεσμα είναι μαγικό. Κι όχι γιατί οι ταινίες που η πλοκή τους βασίζεται σε κάποιο βιβλίο είναι απαραιτήτως αριστουργήματα, αλλά γιατί η προσμονή γιγαντώνεται επειδή συγκρίνεις και είτε κράζεις, είτε θαυμάζεις. Γιατί βλέπεις πώς από ένα βιβλίο γεννώνται διαφορετικές όψεις και προοπτικές. Σκέφτεσαι πώς θα το μετέφερες εσύ στο σινεμά, τι θα παρέλειπες μα κυρίως τι θα προσέθετες, παραγνωρίζοντας πάντα ότι ο πλούτος ενός βιβλίου είναι αδύνατο να μεταφερθεί στο πανί ακέραιος: πρέπει πάντα κάτι να αφήσεις πίσω – η οικονομία του κινηματογράφου.
Φέτος λοιπόν, μετά την, οσκαρική παρακαλώ, Επιστροφή του Ινιαρίτου, το Κάρολ, την Επιστροφή από τον Άρη, το επίσης οσκαρικό Μεγάλο Σορτάρισμα, το Jobs και το Δωμάτιο, μια χούφτα ακόμη βιβλία ετοιμάζονται να μετατραπούν σε εικόνες full HD. Ας πάρουμε μια ιδέα:

Περηφάνια, προκατάληψη και ζόμπι
Η «πειραγμένη» εκδοχή του μυθιστορήματος της Τζέιν Όστεν, το φαινομενικά ασύνδετο πάντρεμα του κλασικού με τον σκοτεινό κόσμο των βρικολάκων δια χειρός Seth Grahame Smith, κάνει την κινηματογραφική του πρεμιέρα εντός των ημερών με πρωταγωνίστρια την Lily James. Aναμένεται να σαρώσει στα box office. Ίδωμεν, κυριολεκτικά και μεταφορικά.


Του Moyes Jojo, με ενδιαφέρουσα υπόθεση και πρωταγωνίστρια την Καλίσι (χωρίς τους δράκους). Η Λου Κλαρκ, παιδιά, ξέρει ένα σωρό πράγματα. Ξέρει πόσα βήματα μπορεί να κάνει κανείς για να διασχίσει την απόσταση που χωρίζει τη στάση του λεωφορείου από το πατρικό της. Ξέρει ότι απολαμβάνει τη δουλειά της και ότι πιθανότατα δεν είναι στ' αλήθεια ερωτευμένη με το αγόρι της, τον Πάτρικ. Αυτό που δεν ξέρει είναι ότι πολύ σύντομα θα χάσει τη δουλειά της. Δεν ξέρει, επίσης, ότι όλα όσα ήξερε, τα οποία την έκαναν να νιώθει ισορροπημένη και λογική, πρόκειται να ανατραπούν και να αλλάξουν για πάντα. Ο Γουίλ Τρέινορ ξέρει πολύ καλά ότι το ατύχημα που είχε με τη μηχανή του και η καταδίκη του σε ισόβια αναπηρία τού έχει στερήσει κάθε ίχνος πάθους για ζωή. Ξέρει, επίσης, ότι τα πάντα του φαίνονται αδιάφορα και ξέρει με ποιον ακριβώς τρόπο θα βάλει ένα τέλος σ' αυτή την ανυπόφορη φάρσα. Αυτό που δεν ξέρει είναι ότι η Λου θα εισβάλει στη ζωή του σαν έκρηξη από χρώμα και φως. Δεν ξέρει ότι, άθελά της, αυτή η παράξενη γυναίκα θα κάμψει τις αντιστάσεις του. Τελικά, κανένας από τους δυο δεν μπορεί να φανταστεί πόσο βαθιά θα είναι η αλλαγή που θα προκαλέσουν ο ένας στον άλλο, πόσο ανεξίτηλα θα σφραγίσει την ύπαρξη του καθενός η συνάντηση, η γνωριμία, ο έρωτάς τους. Έρχεται στη μεγάλη οθόνη μέσα στον μήνα. Κοντός ψαλμός αλληλούια.

Αφοσίωση
Της Βερόνικα Ροθ. Το βιβλίο – φαινόμενο και πρώτο μέρος της Τριλογίας της Απόκλισης κάνει, όπως ήταν αναμενόμενο, το κινηματογραφικό του ντεμπούτο. Η χωρισμένη σε φατρίες κοινωνία στην οποία πίστευε κάποτε η Τρις Πράιορ, έχει καταρρεύσει – έχει διαλυθεί από τη βία και τις μάχες για την εξουσία και έχει σημαδευτεί από την απώλεια και την προδοσία. Έτσι, όταν της δίνεται η ευκαιρία να εξερευνήσει τον κόσμο πέρα από τα ήδη γνωστά όρια, η Τρις είναι έτοιμη. Ίσως πέρα από τον φράχτη να μπορέσει να ζήσει μια νέα, απλή ζωή μαζί με τον Τομπάιας, απαλλαγμένη από περίπλοκα ψέματα, μπερδεμένες συμμαχίες και επώδυνες αναμνήσεις. Όμως η νέα πραγματικότητα της Τρις είναι ακόμη πιο επικίνδυνη από εκείνη που άφησε πίσω της. Προηγούμενες αποκαλύψεις δεν έχουν πλέον νόημα και εκρηκτικές νέες αλήθειες αλλάζουν τις καρδιές εκείνων που αγαπά. Και για άλλη μια φορά η Τρις πρέπει να αγωνιστεί για να καταλάβει την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης φύσης και του εαυτού της, ενώ έρχεται αντιμέτωπη με απίστευτες επιλογές θάρρους, αφοσίωσης, θυσίας και αγάπης.
Περιμένουμε μια εμπειρία ισάξια του Hunger Games και σίγουρα είναι μια από τις ταινίες που θα κάνουν θραύση τον μήνα που μας έρχεται, οπότε και κάνει πρεμιέρα. Το κοινό ψοφάει για ταινίες του είδους, αποδεδειγμένα.

Το βιβλίο της ζούγκλας
Η ιστορία του Μόγλη κάνει comeback τον Απρίλιο για να κερδίσει τις εντυπώσεις των μικρών σινεφίλ. Με φωνές μάλιστα της Scarlett Johansson και του Christofer Walken. Αν κι εμέις, τα μεγάλα παιδάκια, δεν ανυπομονούμε ιδιαιτέρως, θα θυμηθούμε τουλάχιστον μια αγαπημένη ιστορία από τα δικά μας παιδικά χρόνια.

Ο Μεγάλος Φιλικός Γίγαντας
Τον Ιούλιο του ’16 έρχεται ακόμα ένα «παιδικό» να τραβήξει τα απανταχού αθώα βλέμματα. Παιδιά, ετοιμαστείτε για το σπαρταριστό Μιφιγάμα, το γίγαντα με την τρυφερή καρδιά, τον μόνο γεμάτο καλοσύνη και ανθρωπιά μέσα σ'' έναν κόσμο άγριο και σκληρό. Θυμηθείτε, θα κρατάτε την κοιλιά σας από τα γέλια, όμως θα γνωρίσετε και την καλή πλευρά της ζωής μέσα από τη γνωριμία της Σόφης με τον υπέροχο Μεγάλο Φιλικό Γίγαντα.


Της Paula Hawkins. Η βιβλιάρα που θα γίνει ταινία, με την υπόθεση να έχει ως εξής: Η Ρέιτσελ παίρνει το ίδιο τρένο κάθε πρωί και κάθε βράδυ. Κάθε μέρα νιώθει το ίδιο τράνταγμα όταν το τρένο περνάει από τις διακλαδώσεις της σιδηροτροχιάς, κάθε μέρα βλέπει τα ίδια ζεστά σπιτάκια των προαστίων να περνούν αστραπιαία από μπροστά της. Και κάθε μέρα σταματάει στον ίδιο σηματοδότη και παρακολουθεί το ίδιο ζευγάρι να παίρνει το πρωινό του στη βεράντα, να ζει την τέλεια ζωή που λαχταράει και η Ρέιτσελ για την ίδια – μια ζωή που έχασε πρόσφατα. Κάθε πρωί ανυπομονεί να έρθει η ώρα να παρατηρήσει και πάλι το συγκεκριμένο σπίτι. Έχει επινοήσει, μάλιστα, και ιστορίες και ονόματα για τους ενοίκους του. Μια μέρα, όμως, η Ρέιτσελ βλέπει κάποιον στον κήπο τους και, λίγο μετά, η γυναίκα του σπιτιού εξαφανίζεται. Μην μπορώντας να κρατήσει μια τέτοια πληροφορία για τον εαυτό της, αποκαλύπτει στην αστυνομία όσα γνωρίζει, μαθαίνοντας στην πορεία όλο και περισσότερα για το ζευγάρι. Αλλά η αστυνομία αμφισβητεί την αξιοπιστία της Ρέιτσελ. Είναι αλήθεια ότι η μνήμη της δεν είναι πάντα καλός σύμβουλος. Και εκείνες οι ιστορίες που διαδίδει η νέα σύζυγος του πρώην άντρα της δε βοηθούν την κατάσταση. Όταν πια η Μέγκαν βρίσκεται νεκρή, η θέση της Ρέιτσελ γίνεται εξαιρετικά δύσκολη, αφού έχει εμπλακεί και στις λεπτομέρειες της έρευνας αλλά και στις ζωές των ενδιαφερόμενων. Μήπως έχει θέσει κάποιον σε κίνδυνο; Μήπως τελικά έχει κάνει περισσότερο κακό απ’ ό,τι καλό; Ένα καταιγιστικό ψυχολογικό θρίλερ, στα χνάρια των επιτυχιών Το κορίτσι που εξαφανίστηκε και Αμνησία μάς έρχεται τον Οκτώβρη του 2016. Το σκοτεινό θρίλερ της Πόλα Χόκινς επιφυλάσσει ωστόσο ηδονικότερες απολαύσεις από κάθε προάγγελό του.

Στέγη για ασυνήθιστα παιδιά
Επίσης τον προσεχή Οκτώβρη έρχεται η ταινία, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Ράνσομ Ριγκς. Το φιλμ, όπως και το βιβλίο, θα έχει άρωμα περιπέτειας και μυστηρίου και θα ενθουσιάσει κυρίως εφήβους, καθώς πρόκειται για μια ποιοτική μεν, ταινία – νόρμα δε. Στο ξεκίνημα της ιστορίας, μία φρικτή οικογενειακή τραγωδία οδηγεί τον δεκαεξάχρονο Τζέικομπ σε ένα απομονωμένο νησί κοντά στις ακτές της Ουαλίας, όπου ανακαλύπτει τα ετοιμόρροπα χαλάσματα της Στέγης για Ασυνήθιστα Παιδιά της Μις Πέρεγκριν. Καθώς ο Τζέικομπ εξερευνά τα εγκαταλειμμένα υπνοδωμάτια και τους διαδρόμους, συνειδητοποιεί ότι τα παιδιά της Μις Πέρεγκριν ήταν κάτι περισσότερο από ασυνήθιστα. Μπορεί να ήταν επικίνδυνα. Μπορεί δικαιολογημένα να βρίσκονταν σε καραντίνα σε ένα ερημονήσι. Και με κάποιο τρόπο -όσο αδιανόητο κι αν μοιάζει- μπορεί να είναι ακόμη ζωντανά.

Το τέρας έρχεται
Του Πάτρικ Νες. Καταφθάνει στις αίθουσες με τη δέουσα φόρα στις 14 Οκτώβρη. Το στόρυ, προσωπικά, με έχει εντυπωσιάσει: Η μητέρα του δεκατριάχρονου Κόνορ πεθαίνει από καρκίνο. Ο Κόνορ προσποιείται πως αυτό δε συμβαίνει, πως η μητέρα του θα γίνει καλύτερα. Την ίδια στιγμή, η μητέρα του σιγοντάρει αυτό το ψέμα. Ένα βράδυ όμως, στο παράθυρο του Κόνορ εμφανίζεται ένα τέρας -όχι όμως το τέρας του εφιάλτη που βλέπει σχεδόν κάθε βράδυ από τότε που ξεκίνησε η μητέρα του τις χημειοθεραπείες. Το τέρας στον κήπο είναι διαφορετικό. Είναι ένα πελώριο έλατο που περπατά, αρχέγονο και άγριο, που ζητά από τον Κόνορ το πιο επικίνδυνο πράγμα στον κόσμο: την αλήθεια. Και του υπόσχεται ότι θα ξανάρθει για να του πει τρεις ιστορίες, μόνο που μετά θα πρέπει να του πει κι ο Κόνορ τη δική του. Το επόμενο πρωί, ο Κόνορ θεωρεί πως όλα αυτά ήταν ένα όνειρο. Τον βλέπουμε να πηγαίνει στο σχολείο, όπου πέφτει θύμα εκφοβισμού και τραμπουκισμού, βλέπουμε τον θυμό και τη σιωπή του. Και έτσι μας δημιουργείται η αίσθηση πως ο Κόνορ κρύβει κάποιο τρομερό μυστικό που γεννά μέσα του την επιθυμία της τιμωρίας. Καθώς η υγεία της μητέρας του Κόνορ χειροτερεύει, το δέντρο τον επισκέπτεται ξανά και ξανά. Και κάθε φορά τού λέει και μια ιστορία που είναι πάντα διφορούμενη, σχετικά με το πόσο περίπλοκοι είναι οι άνθρωποι. Έτσι έχουμε μια ιστορία με έναν καλό πρίγκιπα που διαπράττει έγκλημα για να σώσει τη χώρα του, μια άλλη με έναν εφημέριο που εξαιτίας του πεθαίνουν οι κόρες του επειδή ο ίδιος σκέφτεται το σωστό αλλά κάνει το λάθος, και μια τρίτη για έναν αόρατο άνθρωπο που ήθελε όσο τίποτε να τον βλέπουν οι άλλοι, κι όμως ένιωσε ακόμα μεγαλύτερη μοναξιά όταν οι άνθρωποι άρχισαν να τον προσέχουν. Όλες αυτές οι ιστορίες διαπλέκονται με την κανονική ζωή του Κόνορ. Όταν το δέντρο δείχνει στον Κόνορ πώς τιμώρησε τον εφημέριο καταστρέφοντας το σπίτι του, ο Κόνορ, χωρίς να το συνειδητοποιεί, καταστρέφει το σαλόνι της γιαγιάς του μέσα σε μια έκρηξη τυφλής οργής, ενώ μεταμορφώνεται ο ίδιος στον αόρατο άνθρωπο που θέλει να είναι ορατός, όταν σπάει στο ξύλο τον τραμπούκο συμμαθητή του επειδή του έκανε το χειρότερο δυνατό: τον αγνόησε. Το στόρυ τελειώνει με τον Κόνορ να λέει τελικά την ιστορία του, αντιμετωπίζοντας έτσι το αληθινό τέρας - την αλήθεια. Πρόκειται για τον εφιάλτη που βλέπει κάθε νύχτα, εκείνον όπου η μητέρα του πέφτει στον γκρεμό. Ο Κόνορ τη σώζει αρπάζοντάς την από τον καρπό. Η μητέρα του τον ικετεύει να μην την αφήσει, αλλά ο Κόνορ χαλαρώνει τη λαβή του, παρόλο που θα μπορούσε ίσως να την κρατήσει και παραπάνω. Αυτή είναι η αλήθεια που κατατρώει τον Κόνορ: Θέλει να τελειώσει ο πόνος και της μητέρας του και ο δικός του. Θέλει η μητέρα του να φύγει. Το δέντρο τότε εξαφανίζεται και ο Κόνορ σπεύδει στο νοσοκομείο για να αποχαιρετήσει τη μητέρα του. Με τον θάνατό της ξεκινά και η επούλωση των πληγών του.


Της J.K.Rowling, βεβαίως βεβαίως. Ετοιμαστείτε για check in στο σινεμά στις 18 Νοεμβρίου. Η συγγραφέας αυτήν τη φορά κάνει και το σεναριακό της ντεμπούτο και η περιέργειά μας για το αποτέλεσμα κορυφώνεται. Αν και προσωπικά δεν υπήρξα ποτέ φαν των Χάρι Πότερ, δεν μπορώ να μην της αναγνωρίσω την παγκόσμια επιτυχία που έχει κερδίσει με το σπαθί της. Το καστ, επίσης, είναι εντυπωσιακό: Έντι Ρεντμέιν, Κόλιν Φάρελ, Έζρα Μίλερ και Κάθριν Γουότερσον, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Ντέιβιντ Γέιτς. Η υπόθεση είναι η εξής: Σχεδόν σε κάθε σπιτικό μάγων της χώρας μας υπάρχει και ένα αντίγραφο του βιβλίου "Φανταστικά ζώα και πού βρίσκονται". Τώρα, και οι Μαγκλ έχουν πλέον την ευκαιρία να ανακαλύψουν πού ζει το Πεντάποδο, τι τρώει το Πάφσκιν και γιατί δεν είναι σοφό να αφήνουμε γάλα στη βεράντα για το Ναρλ. Τα έσοδα από τα πωλήσεις του βιβλίου θα διατεθούν στην φιλανθρωπική οργάνωση Κόμικ Ριλίφ, πράγμα που σημαίνει ότι κάθε λίρα ή Χρυσή Γαλέρα που θα ξοδέψετε για να το αγοράσετε θα συμβάλει σε θεαματικά αποτελέσματα, ανώτερα ακόμα κι από τις δικές μας μαγικές δυνάμεις. Αν, πάντως, δεν νομίζετε ότι αυτό είναι καλός λόγος για να αποχωριστείτε τα πολύτιμα χρήματά σας, τότε ελπίζω κι εγώ ότι οι περαστικοί μάγοι θα είναι πιο συμπονετικοί από εσάς στην περίπτωση που θα δουν έναν Μάντικορ να σας κυνηγάει.

Αναζητώντας την Αλάσκα
Του John Green. Μπεστ σέλερ δικαιωματικά, με τις κατάλληλες προοπτικές για κινηματογραφική μεταφορά. Ανυπομονώ. Λίγα λόγια από το οπισθόφυλλο του βιβλίου, το οποίο, παρεμπιπτόντως, αξίζει να διαβάσετε: Ο Μάιλς Χάλτερ γοητεύεται από τα τελευταία λόγια φημισμένων ανθρώπων... κι έχει κουραστεί από την ασφαλή ζωή στο σπίτι του. Φεύγει οικότροφος για το Κάλβερ Κρικ προκειμένου να αναζητήσει αυτό που ο ετοιμοθάνατος ποιητής Φρανσουά Ραμπελέ ονόμασε το Μεγάλο Ίσως. Πολλά περιμένουν τον Μάιλς εκεί, ανάμεσα στα οποία και η Αλάσκα Γιανγκ. Ευφυής, αστεία, μπερδεμένη και θανατηφόρα σέξι, η Αλάσκα θα παρασύρει τον Μάιλς στο λαβύρινθό της και θα τον εκσφενδονίσει προς το Μεγάλο Ίσως. Το Αναζητώντας την Αλάσκα καταγράφει με μοναδικό τρόπο την ανεξίτηλη επίδραση που μπορεί να ασκήσει μια ζωή πάνω σε μια άλλη. Έχοντας τιμηθεί με σειρά λογοτεχνικών βραβείων, αυτό το εκπληκτικό βιβλίο σηματοδότησε την άφιξη του Τζον Γκριν ως μιας ρηξικέλευθης νέας φωνής στο χώρο της σύγχρονης λογοτεχνίας. Ήξερα να αναγνωρίζω με τη μία τα τελευταία λόγια που είχαν ιδιαίτερη βαρύτητα, οπότε έβαλα με το νου μου να εξασφαλίσω μια βιογραφία αυτού του τύπου, του Σιμόν Μπολίβαρ. Ήταν πολύ όμορφα τελευταία λόγια, αλλά δεν τα καταλάβαινα ακριβώς. «Σε ποιο λαβύρινθο αναφέρεται;» θέλησα να μάθω. Νομίζω πως τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να πω ότι η Αλάσκα ήταν πανέμορφη. Έτσι όπως καθόταν στο σκοτάδι δίπλα μου, μύριζε ιδρώτα και ήλιο και βανίλια, ενώ εκείνη τη νύχτα με το αδύναμο φεγγάρι μονάχα τη σιλουέτα της μπορούσα να ξεχωρίσω… Ακόμη και στο σκοτάδι όμως, μπορούσα να διακρίνω τα μάτια της – φωτεινά σμαράγδια. Είχε τέτοια μάτια, που σε προδιέθεταν να την υποστηρίξεις σε κάθε της προσπάθεια. Και δεν ήταν απλώς πανέμορφη, αλλά κουκλάρα... Εκείνη ακριβώς τη στιγμή, το διάστημα που μεσολάβησε από τη στιγμή που τη ρώτησα για το λαβύρινθο μέχρι που μου απάντησε, συνειδητοποίησα την αξία που έχουν οι καμπύλες... Είχα παρατηρήσει καμπύλες κι άλλοτε φυσικά, όμως ποτέ ως τότε δεν είχα συλλάβει επακριβώς τη σημασία τους.


Αγανάκτηση (τελευταίο και καλύτερο)
Του Φίλιπ Ροθ. Θα αγανακτήσω αν το αποτέλεσμα δεν είναι καλό, διότι ο Ροθ είναι μεγάλη αδυναμία. Εν προκειμένω, με σοφές δόσεις απελπισίας και χιούμορ και με μια γραφή νευρώδη και πυκνή, ο Φίλιπ Ροθ δίνει μια φέτα ζωής από την πουριτανική Αμερική του 1950, καλώντας υπογείως στους συμπατριώτες του ν' αναλογιστούν τι ιστορίες κρύβονται μέσα στα φέρετρα που καταφθάνουν σήμερα από άλλα πεδία, όπως του Ιράκ. Ο Ροθ κεντά πάνω στα μοτίβα της νεανικής ορμής και της ξεροκεφαλιάς, του κουράγιου και της απειρίας, των φιλοδοξιών και των σφαλμάτων που μπορεί να προδιαγράψουν τη μοίρα οποιουδήποτε δεκαεννιάχρονου, παντού. Η "Αγανάκτηση", αφηγείται την ιστορία ενός νέου ανθρώπου που διαπλάθεται μέσα στις τρομακτικές συγκυρίες και τα παράδοξα εμπόδια που ορθώνει μπροστά του η ζωή. Είναι μια ιστορία για την απειρία και την ανοησία, για την πνευματική αντίσταση, για την αφύπνιση της σεξουαλικότητας, για το θάρρος και την πλάνη, δοσμένη με τον ευρηματικό, ζωντανό και πνευματώδη τρόπο του Ροθ. Ο συγγραφέας εγκαταλείπει τα θέματα που στοίχειωναν τα προηγούμενα έργα του, τα γηρατειά και την πείρα της ζωής και στρέφεται με δύναμη στη διερεύνηση του τρόπου που επιδρά η αμερικανική ιστορία στη ζωή των ευάλωτων ανθρώπων. Προς το παρόν δε γνωρίζουμε τίποτα όσον αφορά στους συντελεστές της ταινίας και στον ακριβή χρόνο της πρεμιέρας, παρά μόνο ότι αναμένεται προς το τέλος του έτους.

Κάποιες απ’ αυτές τις ταινίες είμαστε σίγουροι ότι θα τις αναμένετε με αγωνία, καθώς βασίζονται σε κάποιο αγαπημένο σας βιβλίο. Ίσως όμως να μην έχει τόση σημασία το αν το βιβλίο υψώνεται πράγματι σε λογοτεχνικό αριστούργημα. Περισσότερη σημασία έχουν οι δυνατότητες που έχει να μετουσιωθεί σε κάτι άλλο. Κι αυτό ήταν ένα tip από μια φίλη που παλιά διάβαζε βιβλία και πρότεινε ποια θα μπορούσαν να γίνουν ταινία. Και πληρωνόταν γι’ αυτό. Αν δεν είναι αυτή dream job, τότε ποια;
Από το χαρτί στο πανί Από το χαρτί στο πανί Reviewed by Εύα Φωτεινιά on 6:30 PM Rating: 5
Powered by Blogger.