Όταν έγινες εντελώς ηλίθιος



Η αλήθεια είναι πως δεν ξέρουμε πώς πέθανε η Μέριλιν Μονρόε.

Αν ασχολείσαι με ένα λειτούργημα ή επάγγελμα και κάνεις εισαγωγή σε ένα κλάδο, πρέπει να σέβεσαι τους όρους δεοντολογίας, οι οποίοι είναι πιο παλιοί από σένα. Ακόμα και αν πρόκειται να τους καταχραστείς, πρέπει να το κάνεις γνωρίζοντάς τους και όχι αγνοώντας τους.

Η Μέριλιν Μονρόε μπορεί να αυτοκτόνησε με χάπια ή να τη σκότωσαν. Ήταν, εξάλλου, η ερωμένη του Τζον Φίτζεραλντ Κένεντι και υπάρχει μία μαρτυρία ενός τηλεφωνήματος, στο οποίο μια γυναίκα είπε, «αυτή η ξανθιά ξέρει πολλά και πρέπει να πεθάνει». Αλλά δεν υπήρχε κάποιος που να έγραψε ξεκάθαρα, π.χ., ότι «τη Μέριλιν την “έφαγε” το FBI» ή κάτι παρόμοιο. Τουλάχιστον, όχι κάποιος που να θυμάσαι. Στο τσακίρ κέφι, αφηνόταν κάποιο υπονοούμενο για τον τρόπο που έφυγε από τη ζωή, στα 36 της.

Η Μέριλιν Μονρόε δεν ήταν καμιά σπουδαία ηθοποιός. Τώρα, αυτό δεν είναι απαραιτήτως κακό, αν δεν είναι η δουλειά σου. Ο Μπερτ Στερν ήταν ο τελευταίος φωτογράφος της. Έκαναν μία φωτογράφιση σε ένα δωμάτιο του ξενοδοχείου «Bel Air», λίγες εβδομάδες πριν αυτοκτονήσει ή σκοτωθεί. Αυτή η φωτογράφιση έγινε στο πλαίσιο της αμερικανικής «Vogue» και η Μέριλιν πρότεινε στον Στερν να τη φωτογραφίσει γυμνή, ενώ κάλυπτε τα επίμαχα σημεία της με ένα μαντίλι. Καταγοητευμένος από την εικόνα της, ο Στερν ήξερε ότι εκείνος δεν μπορούσε να απαιτήσει κάτι. Ήταν 80% ψευδαίσθηση και 20% πραγματικότητα. Η Μέριλιν θα αποφάσιζε.

Η αλήθεια είναι ότι δεν είχε σημασία τότε, ούτε τώρα ασφαλώς, με πόσους άντρες πήγε η Μέριλιν και αν παντρεύτηκε από έρωτα ή από συμφέρον (με τον παίκτη του μπέιζμπολ Τζο ντι Μάτζιο και με τον θεατρικό συγγραφέα Άρθουρ Μίλερ). Μπορεί να βοήθησε ότι ήταν νέα όταν έφυγε, αλλά κυρίως βοήθησε η dolce vita. Το πνεύμα της εποχής. Δόξα τω θεώ. Και, φυσικά, η ίδια η μαγνητιστική παρουσία της. Ουδείς στην Ιστορία είπε το τραγουδάκι των γενεθλίων τόσο αισθησιακά όσο εκείνη. Φαίνεται, εξάλλου, από το βίντεο.



Φυσικά, ανθρώπινη υπέρβαση είναι να ανακαλύπτεις πράγματα για τη μαύρη τρύπα, να ταξιδεύεις στον Άρη, να πετάς από τον Ατλαντικό στον Ειρηνικό Ωκεανό το 1920, αλλά το να είσαι σταρ τέτοιας εμβέλειας, μοιάζει λίγο με ανθρώπινη υπέρβαση.

Ας απομονωθεί λίγο η σκηνή, προς χάρη της υπόθεσης και ας γίνει viral ως βίντεο από ένα γεγονός που συνέβη χθες. Πες ότι είχε την ίδια ποιότητα. Η Μέριλιν απαστράπτουσα, με ένα φόρεμα κυριολεκτικά ραμμένο πάνω της, να εύχεται στον Τζακ για τα 46α γενέθλιά του.
Τι θα γινόταν στο twitter: @andreaskasimatis: Η Μέριλιν τραγούδησε και ο έμπορος ναρκωτικών της είναι περήφανος για αυτή. @pinwprokaipaizwbafous: Είπαμε στη Μέριλιν να τραγουδήσει το HappyBirthday σε 15 δευτερόλεπτα και μας έκανε μήνυση για σεξουαλική δυσφήμιση @antoniatrela: Τώρα αυτό πιάνεται για ποιότητα; @spawtzamia: Πέφτουν τα σάλια από τα πρόβατα. Μπεεεε. @aristostenoros: Θα το δείξω στα παιδιά στο ωδείο για να τους δείξω πώς ΔΕΝ πρέπει να τραγουδάνε. @atheosanarxokommounistis: Ο κόσμος πεινάει και η άλλη τραγουδάει για τον Πρόεδρο που μας κατέστρεψε. @senisevijorum: Ηλίθια, ξανθιά, ατάλαντη. @totos: Η Μέριλιν κοίταξε στον καθρέφτη και φώναξε: Φάντασμααα, φάντασμααα.*
*Στο twitter προφανώς θα ήταν πιο έξυπνες οι προτάσεις, απλώς έχω ελάχιστο χρόνο και καθόλου διάθεση.

Στοπ καρέ.

Ήρθε η Αντζελίνα Τζολί στον Πειραιά και έπειτα πήγε στη Λέσβο. Το θέμα της επίσκεψής της, ως Πρέσβειρας Καλής Θελήσεως του ΟΗΕ, ήταν ασφαλώς οι πρόσφυγες. Η Τζολί, όπως και όλοι οι σταρ από την αρχή του Χόλιγουντ, έχει υποχρέωση να επιδίδεται σε πράξεις που να έχουν φιλειρηνικό χαρακτήρα. Όλες οι ντίβες των ΗΠΑ τη δεκαετία του ’50 και του ’60 πήγαιναν εκεί που βρίσκονταν τα αμερικανικά στρατεύματα και μιλούσαν με στρατιώτες. Σοφτ πορνογραφία, ίσως να γλίτωναν φορολογία, αλλά και πάλι... Η Τζολί ήταν σαν σε φωτοστέφανο. Ντυμένη με μαύρα συμβολικά, έμοιαζε με προϊόν μοντάζ σε όλες τις φωτογραφίες. Το ίδιο και σε ζωντανή σύνδεση. Ήταν σαν να ερχόταν από τελείως διαφορετικό κόσμο,σαν να μην ήταν φτιαγμένη με οστά και δέρμα και τα λοιπά. Ντυμένη στα μαύρα, έπιασε ακόμα και τον παλμό αυτού του εσώτερου συμβάντος που αποκαλείται «θρησκευτική κατάνυξη». Και πάλι δεν γλίτωσε.

Πολλοί ήταν εκείνοι που δεν βρήκαν νόημα σε αυτήν την επίσκεψη. Κάποιοι τη βρήκαν άκρως υποκριτική. Για τους πρόσφυγες δεν είναι να σχολιάσεις κάτι. Το δράμα τους δεν είναι μεγαλύτερο από την ανοησία του να βρίσκεσαι σε πόλεμο και, μάλιστα, σε εμφύλιο. Όταν η παράνοια, που διαθέτει ένα άτομο, περνάει στον κόσμο, είτε με τη θέλησή του ή όχι και τελικά ο ένας βρίσκεται να σκοτώνει τον άλλο τόσο εκστατικά που ο αρχικός λόγος έχει ξεχαστεί, με αποτέλεσμα να φύγεις από τη χώρα σου για να μη σκοτωθείς, τότε το πρόβλημα βρίσκεται στην ανθρώπινη ανοησία. Κάποτε οι Αμερικανοί κατέστρεψαν τη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι και το πιο λογικό για την ανθρωπότητα είναι να μην πέσουν ξανά οι ατομικές βόμβες. Για ποιο λόγο θέλεις να ρίξεις ξανά ατομική βόμβα, όταν πρόκειται να καταστρέψει μία πόλη; Είναι αδύνατον να μπορέσεις να βρεις ένα επιχείρημα, πέρα από το ότι όταν είσαι παιδί σου αρέσει να καταστρέφεις πράγματα, ειδικά αν αυτά είναι καινούργια και όμορφα. Και να, τώρα, ο Κιμ Γιονγκ-Ουν από τη Βόρεια Κορέα, απειλεί να καταστρέψει τον κόσμο και οι Κορεάτες διαρρέουν ότι έγιναν δοκιμές.

Η Τζολί μπορεί να μην είναι η Μέριλ Στριπ, αλλά έχει παίξει σε κάποιους καλούς ρόλους. Όταν ήταν πιο νεαρή, έλεγε ότι αγαπούσε παθολογικά τον αδελφό της, σε σημείο που να αφήνεται να εννοηθεί ότι υπάρχει θέμα αιμομιξίας. Έπαιξε πολύ καλά στο «Girl, interrupted», με τη Γουινόνα Ράιντερ και έχει και κάποιες άλλες ταινίες στο λογαριασμό της. Το θέμα, βεβαίως, είναι ότι πρόκειται για μία σπουδαία σταρ. Σταρ που δεν είναι στο διαμέτρημα της Μέριλιν, αλλά φαντάσου τη σε ασπρόμαυρο ή τεχνικολόρ: θα ήταν αντίζηλος της Άβα Γκάρντνερ, σίγουρα. Το 2000 πήγα με μία κοπέλα που μου άρεσε στο σινεμά για να δούμε το «60 seconds», επειδή είχα δει το τρέιλερ στην τηλεόραση (!) και μου είχαν πέσει τα σάλια βλέποντάς τη.

Σε ό,τι αφορά την ηθοποιία, είναι σαφές ότι ο κόσμος έχει προοδεύσει. Σε ό,τι αφορά το τι είναι σημαντικό, είναι σαφέστερο ότι ένας ερευνητής είναι πολύ πιο σπουδαίος από έναν κινηματογραφικό σταρ. Όταν ο Τζον Όλιβερ πήρε τη δουλειά που έχει τώρα, το εβδομαδιαίο σόου «Last Week Tonight», μίλησε μία φορά με τη γυναίκα του, η οποία δουλεύει στον αμερικανικό στρατό, πετυχαίνοντάς τη στο Αφγανιστάν. Ομολόγησε ότι δεν τόλμησε να της πει ότι βρήκε μία νέα δουλειά, αναβαθμισμένη σε σύγκριση με αυτό που έκανε. Η σύζυγός του σώζει ζωές και εκείνος δουλεύει στην τηλεόραση. Αλλά σε 29 χώρες ξέρουν τον Τζον Όλιβερ ως Τζον Όλιβερ και μόνο σε 5 από αυτές ξέρουν τη σύζυγό του ως «εκείνη που σώζει ζωές και είναι παντρεμένη με τον Τζον Όλιβερ». Ακόμα και το Θεό να ανακαλύψουν οι επιστήμονες, η Αντζελίνα Τζολί θα είναι πολύ πιο σημαντική για τη μάζα. Βλέποντάς τη με σάρκα και οστά, ο δημοσιογράφος ανακαλύπτει ότι δεν έχει ξαναβρεθεί στον ίδιο χώρο με ένα τόσο σημαντικό πρόσωπο και ότι κάπως έτσι υποδέχονταν τους Μπιτλς. Δεν είναι μόνο η τέχνη: είναι, ασφαλώς, η πρόσβαση που τους κάνει τόσο σημαντικούς ή η έλλειψή της. Όταν έβλεπες στο πανί τη Μέριλιν, παρέβλεπες πόσο ελάχιστους κανόνες υποκριτικής τηρούσε. Σε έκανε να ονειρεύεσαι. Υπό μία έννοια, το να βρεθεί η Τζολί στον Πειραιά και έπειτα στη Λέσβο, διαθέτει κάποιο από εκείνο τον μαγνητισμό που, αν είσαι ατυχώς μικρό παιδί και τον ανακαλύπτεις, δεν πρόκειται να ξεκολλήσεις: το μόνο που ακολουθεί τη συνεχή κατακεραύνωσή του, είναι θλίψη. Κι αν, από την άλλη πλευρά, το παίζεις σκεπτόμενος επειδή έχεις το χώρο για να γράψεις- και επειδή, ενώ κράζεις εκείνους που έχουν διαφθαρεί με την εξουσία, σκοτώνεσαι για λίγη επίσημη αποδοχή- η νοήμων πρόσκρουση είναι αναπόφευκτη. Αν δεν ήσουν ηλίθιος, γίνεσαι τώρα. Και τώρα. Και τώρα. 
Όταν έγινες εντελώς ηλίθιος Όταν έγινες εντελώς ηλίθιος Reviewed by Λευτέρης Ελευθερίου on 4:58 PM Rating: 5
Powered by Blogger.