Tetris, ο δούρειος ίππος της Ρωσίας





Δεν νομίζω ότι υπάρχει άνθρωπος σε αυτόν τον πλανήτη που δεν έχει παίξει Tetris και σίγουρα, αν υπάρχει, θα είναι μεταξύ των 8 με 16 χρόνων. Το παιχνίδι όμως που μας έφαγε ζωή και περιουσία στα ηλεκτρονικά των παιδικών μας χρόνων, έχει πίσω του μία φοβερή ιστορία που ομολογώ πως ούτε κι εγώ την γνώριζα, αλλά έπεσα πάνω της ψάχνοντας να γράψω κάτι για τα παλιά ηλεκτρονικά παιχνίδια. Και επειδή είμαι της άποψης ότι γνώση πρέπει να μοιράζεται, αποφάσισα να τη μοιραστώ μαζί σας.

Η ιστορία λοιπόν του Tetris ξεκινάει στην παγωμένη Ρωσία του 1984, στο Κέντρο Υπολογιστών της Σοβιετικής Ακαδημίας Επιστημών, όπου οι Αλεξέι Παζίτνοφ, Νμτίρι Παβλόφσκι και ο 16χρονος Βαντίμ Γκεράσιμοφ είχαν σκοπό να φτιάξουν μερικά εθιστικά παιχνίδια για PC που θα αποτελούσαν μέρος ενός υπολογιστή-παιδότοπου, όπως είχε ονομαστεί τότε το project. Ένα απ’ αυτά ήταν το Tetris, που πήρε την ονομασία του από την αγγλική λέξη «Tennis» και το ελληνικό πρόθεμα τέτρα, καθώς όλα τα εμπλεκόμενα σχήματα αποτελούνται από τέσσερα ίδια τετράγωνα δομημένα με τέσσερις διαφορετικούς τρόπους.

Ο Παζίτνοφ, λοιπόν, μίλησε τότε για μια ιδέα που είχε, η οποία έμελλε να πάρει σάρκα και οστά ως Tetris, για τον ηλεκτρονικό υπολογιστή Electronica - προϊόν Σοβιετικής Ένωσης. «Ο Παζίτνοφ προσπάθησε να πουλήσει το παιχνίδι χωρίς επιτυχία. Δώσαμε μερικά αντίγραφα δωρεάν σε φίλους μας», σημειώνει ο Γκεράσιμοφ στην προσωπική του ιστοσελίδα για τα πρώτα βήματα του παιχνδιού. Λίγους μήνες αργότερα, έδειξε το παιχνίδι σε ένα φίλο του ο οποίος το έβαλε σε IBM PC και άρχισε να εξαπλώνεται σε όλη τη Σοβιετική Ένωση. 

Αρχικά κυκλοφόρησε στην Ουγγαρία το 1986, ενώ το 1987 πέρασε στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, που αντιμετωπίστηκε με μεγάλη δυσπιστία, καθώς μαινόνταν «Ψυχρός Πόλεμος», χαρακτηρίζοντάς το ακόμα και δούρειο ίππο της Ρωσίας. Παρά ταύτα το 1989 ενσωματώθηκε στη φορητή πλατφόρμα GameBoy της Nintendo και οι πωλήσεις εκτοξεύτηκαν, αγγίζοντας τα 35 εκατομμύρια και δημιουργώντας έναν μύθο γύρο από το όνομά του.

Η επιτυχία του παιχνιδιού είχε ως αποτέλεσμα να αναπτυχτούν έριδες μεταξύ των μελών της ομάδας, που τελικά διαλύθηκε. Κύριο πρόβλημα που οδήγησε στη διάσπαση ήταν η ιδιοκτησία του παιχνιδιού, που ήταν έωλη λόγω της νομοθεσίας και δεν επέτρεπε σε κανέναν να εισπράξει χρήματα από τα πνευματικά δικαιώματα.  «Στη Σοβιετική Ενωση η ιδέα της πνευματικής ιδιοκτησίας ήταν ακαθόριστη. Το Κέντρο Υπολογιστών κατείχε όλα όσα φτιάχναμε» παρατηρεί ο Γκεράσιμοφ. 

Και τα προβλήματα συνέχισαν να υπάρχουν μέχρι το 1996 (!) όταν ο Παζίτνοφ κατάφερε να πάρει τα πρώτα χρήματα από πνευματικά δικαιώματα, δέκα περίπου χρόνια μετά την κυκλοφορία του. Σήμερα ο Γκεράσιμοφ ζει στην Αυστραλία, ενώ μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ενωσης, ο Παζίτνοφ και ο Παβλόφσκι μετανάστευσαν για τις ΗΠΑ και τη Βρετανία αντίστοιχα. Σε όλα αυτά τα χρόνια, η επιτυχία του Tetris είναι μοναδική. Ακόμη και σήμερα χαρακτηρίζεται - και όχι άδικα - ως «το πιο εθιστικό παιχνίδι στην ιστορία των υπολογιστών», ενώ οι παραλλαγές που έχουν κυκλοφορήσει είναι αμέτρητες. Σίγουρα αν ψάξετε, θα βρείτε κι εσείς μία που θα σας ταιριάζει και θα σας καθηλώσει στην οθόνη κάποιας συσκευής σας.
Tetris, ο δούρειος ίππος της Ρωσίας Tetris, ο δούρειος ίππος της Ρωσίας Reviewed by Leonidas Boutivas on 12:30 PM Rating: 5
Powered by Blogger.