Η γυναίκα που διέλυσε τους Beatles

Σαν σήμερα, το 1970, ο Πολ Μακάρτνεϊ άνοιξε τον τάφο των Beatles που έκλεισε τέσσερα χρόνια αργότερα την ίδια μέρα, οδηγούμενος στην ρήξη με τον Τζον Λένον λόγω της Γιόκο Όνο



Η ποπ κουλτούρα στην Ευρώπη, αναμφισβήτητα είχε μία τεράστια μπάντα για να την εκπροσωπεί και αυτή δεν ήταν άλλη από τους Beatles. Tα Θρυλικά Σκαθάρια ήταν αυτά που δημιούργησαν τραγούδια ύμνους της ποπ αισθητικής και μέχρι εκείνη την αποφράδα μέρα, τίποτα δεν προμήνυε την διάλυσή τους. Χιλιάδες δίσκοι, εκατομμύρια θαυμαστές και μερικά από τα πιο επιτυχημένα live που έγιναν ποτέ, συνέθεταν μία τεράστια καριέρα που έμελλε να γίνει έρμαιο προσωπικών στρατηγικών, γυναικείων δακτύλων και επιχειρηματικών συμφερόντων, που τελικά την τερμάτισαν άδοξα στις 30 Δεκεμβρίου του 1974. Είναι κοινό μυστικό και το έχουν παραδεχθεί όλα τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος, πως αν δεν είχε μπει στη ζωή του Τζον Λένον η Γιόκο Όνο, ίσως αυτοί να μην είχαν διαλυθεί ποτέ. Βέβαια και πριν απ’ αυτή υπήρχαν εσωτερικές προστριβές μεταξύ των Σκαθαριών, οι οποίες όμως βγήκαν στην επιφάνεια όταν εμφανίστηκε η δαιμόνια Γιαπωνέζα στη ζωή του Λένον. Χρόνια μετά τη διάλυσή τους, ο Πολ Μακάρτνεϊ προσπάθησε να αλλάξει αυτή την πεποίθηση, λέγοντας πως «ακόμα και αν δεν την γνώριζε ο Λένον, θα άφηνε τους Beatles».
Μια τρελή προσωπικότητα



Γεννημένη στο Τόκιο το 1933 από πατέρα τραπεζίτη, η Γιόκο Ονο επέζησε του βομβαρδισμού της πόλης το 1945 κρυμμένη στο οικογενειακό καταφύγιο. Τέλειωσε το σχολείο και έγινε η πρώτη γυναίκα που φοίτησε ποτέ στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Γκακουσούιν. Το 1952 εγκατέλειψε το Γκακουσούιν και το Τόκιο για τη Νέα Υόρκη, όχι όμως και τη φιλοσοφία του ζεν και τις εύφορες στη μεταπολεμική Ιαπωνία ιδέες του πασιφισμού. Μπήκε στους κύκλους του Τζον Κέιτζ και του Τζορτζ Μακιούνας στη Νέα Υόρκη. Πάνω στους ηχητικούς πειραματισμούς του πρώτου έχτισε τις δικές της πρωτότυπες μουσικές τεχνικές, με τον δεύτερο εδραίωσε το νεοντανταϊστικό κίνημα Fluxus, το οποίο έσπασε τα στεγανά μεταξύ των τεχνών αναμειγνύοντας καθημερινά αντικείμενα, εικόνες, ήχους και κείμενα σε ανεξάντλητους συνδυασμούς. Το λοφτ που μοιραζόταν με τον πρώτο της άντρα, συνθέτη Τόσι Ιτσιγιανάγκι, ως τον χωρισμό τους το 1962, στέγαζε ό,τι πιο πρωτοποριακό, αντισυμβατικό και τρελό συνέβαινε καλλιτεχνικά στη Νέα Υόρκη.


Στο Τόκιο, όπου κατέλυσε τα επόμενα δύο χρόνια, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, ως conceptual artist, στην εξερεύνηση των ορίων μεταξύ καλλιτέχνη και κοινού, δοκιμάζοντας την τέχνη της performance. Το «Cut Piece» από το 1964 συγκλονίζει, έστω κι αν το βλέπει κανείς σήμερα βιντεοσκοπημένο. Η Ονο καθιστή πάνω στη σκηνή. Αντρες και γυναίκες από το κοινό την πλησιάζουν και κόβουν με ένα ψαλίδι κομμάτια από τα ρούχα της. Εκείνη απόλυτα ανέκφραστη, αν και από τα μάτια της τρέχουν δάκρυα.


Η γνωριμία με τον Λένον



Γιόκο Όνο και Τζον Λένον γνωρίστηκαν το 1966, όταν η μετέπειτα σύντοφος του θρυλικού σκαθαριού επέβλεπε τις τελευταίες ετοιμασίες για την έκθεση έργων της στην γκαλερί Indica στο Λονδίνο. Ο Τζόν Λένον έκανε την εμφάνισή του στο χώρο και προχώρησε προς ένα βάθρο από πλεξιγκλάς όπου η Γιόκο είχε τοποθετήσει ένα μήλο το οποίο και δάγκωσε, προκαλώντας απίστευτο εκνευρισμό στην βραχύσωμη Γιαπωνέζα. Λίγα βήματα παρακάτω βρίσκεται το επόμενο έκθεμα, ένας μεγεθυντικός φακός και μια τετράγωνη επιφάνεια που αιωρείται πάνω από μια σκάλα. Ο Λένον ανεβαίνει στη σκάλα και με τον φακό εστιάζει στην επιφάνεια. «Yes» διαβάζει ενθουσιασμένος από το θετικό μήνυμα που είναι κόντρα στο αρνητικό ρεύμα της εποχής.

Στον διπλανό τοίχο κρέμεται ένα λευκό κομμάτι ξύλου με καρφιά, που περιμένουν τους θεατές να τα καρφώσουν για να ολοκληρωθεί έτσι το έργο. «Get involved» («εμπλακείτε») είναι το σταθερό μότο της Ονο. Ο Λένον θέλει να καρφώσει ένα, η Ονο διστάζει καθώς η έκθεση δεν έχει ακόμη εγκαινιαστεί, δέχεται ωστόσο, αν της δώσει πέντε σελίνια. Όμως οι τσέπες του Λένον είναι άδειες και της αντιπροτείνει να της δώσει πέντε φανταστικά σελίνια για να καρφώσει ένα φανταστικό καρφί. Εκεί ο Τζον κατάφερε να κερδίσει την καρδιά της και όλα τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Δύο ονόματα γραμμένα σε δύο φιάλες γεμάτες νερό σε έναν τοίχο της πινακοθήκης Schirn, με το μότο «είμαι, είσαι, είμαστε όλοι Νερό. Απλά σε διαφορετικό δοχείο».



Πώς αλήθεια, διέλυσε τους Beatles;



Η αλήθεια είναι πως δεν γνωρίζει κανείς γιατί κατηγορήθηκε τόσο έντονα η Γιόκο Όνο για την διάλυση των Σκαθαριών, κάτι που συνεχίζει να συμβαίνει ακόμα και σήμερα, τόσα χρόνια μετά. Τα άλλα μέλη του συγκροτήματος, είπαν πως από την μέρα που την γνώρισε ο Τζον Λένον άλλαξε εντελώς. Κάποιοι το χρέωσαν στον έντονο χαρακτήρα της Γιαπωνέζας αλλά και στις ιδέες που ασπαζόταν. Αν θέλετε την δική μας άποψη, κάτι τέτοιο είναι άδικο για τον μεγαλύτερο ειρηνιστή τραγουδοποιό, που αναμφισβήτητα άλλαξε γνωρίζοντας την γυναίκα της ζωής του, αλλά σίγουρα θα είχε κάποια προδιάθεση να αφήσει πίσω του όλα όσα πρέσβευαν οι Beatles για την μουσική βιομηχανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ο Λένον ήταν ένας χίπι και η Γιόκο τον οδήγησε στην ευτυχία, τόσο με τον τρόπο ζωής που επέλεξε και για τους δυο τους, όσο και με τις μουσικές του επιλογές, στις οποίες μπορεί να πει κανείς ότι τεχνηέντως τον οδήγησε. Άλλωστε το είχε πει και ο ίδιος ο Μακάρτνεϊ στη συνέχεια της συνέντευξής του, στην οποία αναφέρθηκα παραπάνω: «αν δεν υπήρχε η Γιόκο, ο Λένον δεν θα είχε γράψει ποτέ το “Imagine”».
Η γυναίκα που διέλυσε τους Beatles Η γυναίκα που διέλυσε τους Beatles Reviewed by Leonidas Boutivas on 10:35 AM Rating: 5
Powered by Blogger.