Μπατακλάν όπως δίδυμοι πύργοι




Το properman.gr αναλύει σημειολογικά την τρομοκρατική επίθεση στο θέατρο της Γαλλίας, αποκαλύπτοντας την ιστορία πίσω από το χώρο που βάφτηκε στο αίμα- ποιος ήταν ο λόγος που επελέγη από τους τρομοκράτες


Τις πρώτες πρωινές ώρες της 13ης Νοεμβρίου, της πέρασα στο σπίτι του φίλου και συνεργάτη Νίκου. Η αλήθεια είναι πως τις ώρες που προηγήθηκαν της επίθεσης στη Γαλλίας, τη συζήτηση σχεδόν μονοπώλησε η ιδέα της γέννησης του properman, σε ένα καφέ της Ηλιούπολης και τίποτα δεν προμήνυε αυτό που θα ακολουθούσε. Φτάνοντας στο σπίτι του, ενημέρωσε εμένα και την υπόλοιπη παρέα για το τι έγινε στο Μπατακλάν και ανοίξαμε την τηλεόραση, πράγμα σπάνιο στις συναντήσεις μας, εκτός και αν μαζί της ανάβει και το Playstation.
Οι ειδήσεις και οι σκληρές εικόνες, διαδέχονταν η μία την άλλη στην οθόνη και μετά από λίγα λεπτά είπα πως «το γεγονός αυτό είναι η 11η Σεπτεμβρίου της Ευρώπης». Η κουβέντα ξεκίνησε με τους υπόλοιπους να συμφωνούν με έναν όμως προβληματισμό. Οι δίδυμοι πύργοι ήταν ένα σύμβολο του καπιταλισμού, είπε η Εύα και συμφώνησαν όλοι, οπότε λογικό κάποιοι που μάχονται τον δυτικό τρόπο ζωής να το χτυπήσουν. Το Μπατακλάν τι είναι; Γιατί χτυπάνε αυτό;
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση, μέσω της ιστορίας του κτηρίου και της σημειολογίας αυτής.


Ένα ιστορικό κτήριο πολιτισμού

Το θέατρο Μπατακλάν στέκει όρθιο εδώ και 150 ολόκληρα χρόνια. Χτίστηκε το 1864 από τον αρχιτέκτονα Charles Duval και άνοιξε τις πύλες του ένα χρόνο αργότερα. Το όνομά του έρχεται από την φράση «Ba-ta-clan» και σημαίνει «Κι όλα αυτά!». Μία φράση που χρησιμοποιείται από τους Γάλλους στην προσπάθειά τους να εξηγήσουν κάτι που είναι περίεργο ή παράλογο, όπως για παράδειγμα η τρομοκρατία. Στα πρώτα χρόνια της ζωής του, το Μπατακλάν λειτούργησε ως μουσικό καφέ με το όνομα «Grand Café Chinois» και έδινε την ευκαιρία σε ερασιτέχνες καλλιτέχνες να παρουσιάσουν το έργο τους. Όλα αυτά μέχρι το 1926, που έγινε κινηματογράφος, αργότερα θέατρο για δύο-τρία χρόνια, μέχρι που έστησε ξανά τη μεγάλη οθόνη στα τέλη του 1930. Έτσι λειτούργησε έως το 1970 που έγινε ξανά θέατρο και συναυλιακός χώρος. Μάλιστα ήταν τόσο επιτυχημένος, που από τα σανίδια της σκηνής του πέρασαν από την μεγάλη Édith Piaf έως τους Ramone, του Oasis και τον Sting. Μιλάμε λοιπόν για ένα χώρο που φιλοξένησε ένα μεγάλο μέρος της δυτικής κουλτούρας, μιας και μόνο από τα θεάματα που φιλοξένησε ο χώρος, θα μπορούσε κανείς να γράψει μία σύντομη ιστορία της ευρωπαϊκής μουσικής ή του θεάτρου. Είναι αυτό ικανό όμως να τραβήξει το ενδιαφέρον των τρομοκρατών;


Η μουσική, ο αρχιτέκτων και οι Εβραίοι

Αν και η επίθεση στους δίδυμους πύργους φαντάζει πιο στοχευμένη δεδομένου ότι μιλάμε για το «World Trade Center», το ίδιο στοχευμένη θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι και η επίθεση στο Μπατακλάν. Το θέατρο αυτό αποτελούσε επί χρόνια πόλο έλξης για τα μεγαλύτερα συγκροτήματα της Δύσης, γεγονός που φαίνεται ότι ενοχλεί τους ανθρώπους που σκέφτονται διαφορετικά. «Οι τοποθεσίες επελέγησαν προσεκτικά, όπως το Μπατακλάν όπου συγκεντρώθηκαν εκατοντάδες ειδωλολάτρες σε μια γιορτή ανωμαλίας», έγραψε το Ισλαμικό Κράτος στην ανακοίνωση ανάληψης ευθύνης για τις επιθέσεις. Ειδική μνεία όμως, έγινε από τον Γαλλικό τύπο και στον άνθρωπο που έχτισε το θέατρο. Ο αρχιτέκτονας Charles Duval, είχε χτίσει παλαιότερα το μεγάλο καμπαρέ «Eldorado» που σήμερα είναι γνωστό σήμερα «Le Comédia»
Και σαν να μην έφτανε αυτό, λίγο μετά την επίθεση, έγινε γνωστό ότι στο Μπατακλάν συχνά γίνονταν εκδηλώσεις και συνέδρια εβραϊκών οργανώσεων και ειδικότερα της «Magav», μιας μονάδας συνοριοφυλάκων που υπάγεται στην αστυνομία του Ισραήλ. Ένας ακόμα λόγος για να επιλέξουν το θέατρο αυτό για τα σκοτεινά τους σχέδια.


Χτυπούν την κουλτούρα
Από όλα τα παραπάνω καταλαβαίνει κανείς, πως το πλήγμα είχε να κάνει με την Δυτική κουλτούρα, όπως δηλαδή και στους δίδυμους πύργους. Σε αυτή την περίπτωση, δεν έκαναν ευθεία επίθεση στο χρήμα, αλλά στην ίδια τη δυτική κουλτούρα και τον τρόπο ζωής. Κάτι που σημειολογικά φαντάζει πιο ισχυρό, γιατί είτε έχουμε χρήματα είτε όχι, όλοι ζούμε με παρόμοιο τρόπο. Η απάντηση λοιπόν στο ερώτημα αν η 13η Νοεμβρίου, είναι η 11η Σεπτεμβρίου της Ευρώπης, είναι ναι. Όχι μόνο από άποψη θυμάτων αλλά και με βάση τη σημειολογία της επίθεσης και αυτά που θέλει να προβάλλει.
Μπατακλάν όπως δίδυμοι πύργοι Μπατακλάν όπως δίδυμοι πύργοι Reviewed by Leonidas Boutivas on 10:30 AM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.